20 wrz 2009

DZIEŃ KARTOFLA

W Górnośląskim Parku Etnograficznym w Chorzowie organizowane są rozmaite imprezy, przywołujące m.in dawne tradycje wsi polskiej. Czasem można popatrzeć jak trudniono się kowalstwem, albo wypiekiem chleba, a czasem jak po wykopkach, z kartofla jadło gotowano. No i właśnie na Dzień Kartofla trafiliśmy, ale stoiska i kramiki pokazywały, że i tak wszystko się sprzeda. W kartoflanym dniu trudno było nawet zdobyć placki, a dominował chleb ze smalcem, piwo i grill.


Można spacerkiem...

...albo wozem;)



"Co chata, co jaka zagroda,
Co gwarów ludzkich pielesze,
To wszystko jest puste i ciche,
W pole wybiegły rzesze."

"A to - pszczoły zmyliwszy istnienia ścieżynę
Zboczyły do tych pustek jak do złego ula!
Rój się iskrzy tak obco, tak brzęcząco hula.
Że strach w mroku tę jurną ujrzeć pozłocinę!... "

"w życiu wiele plotłam
wianków z chabrów, maków..
zawsze myśląc... spotkam
chłopca do pomocy...

- i mnie się naplotło
już za wiele wianków,
a potem nagniotło,
myśląc o kochanku
co nie porwał w świat..."

"To moja nawiętsza wada,
Że tańcuję barzo rada;
Powiedzcież mi, me sąsiady,
Jest tu która bez tej wady?

Wszytki mi się uśmiechacie,
Podobno ze mną trzymacie;
Postępujmyż tedy krokiem,
Aleć nie masz jako skokiem.

Skokiem taniec nasnadniejszy,
A tym jeszcze pochodniejszy,
Kiedy w bęben przybijają,
Samy nogi prawie drgają. "



Lajkonik

Ecik i Masztalski


Nie tylko kartoflane przysmaki;)

Spacer po skansenie

Przyczepiła się ! O to małpa jedna!

Brak komentarzy: