4 kwi 2008

NOWE MUZYCZNE FASCYNACJE


Jer moj je zivot igra bez granica
umorna prica, trganje stranica
na kojim nista ne pise

Jer moj je zivot vjecito padanje
kad zbrojim poraze nista ne ostane
samo jos vucem navike

i sve na tome ostane

Zaskakujące powiązanie! Brnąc przez utwory z Półwyspu Bałkańskiego (nowe muzyczne fascynacje) natknęłam się niedawno na nieprzeciętnego artystę! Przesłuchałam mnóstwo Jego utworów, zarówno w języku macedońskim, jak i serbskim, chorwackim i angielskim. Jakież było moje zaskoczenie gdy natrafiłam na znanym serwisie "youtube"na utwór "Jesus to a child", który przeciezż wykonuje mój ulubieniec George Michael! A tu taka próba sił Toše Proeskiego! Tose Proeski to artysta w Polsce kojarzony wyłącznie z Eurowizją 2004 , gdzie zdobył mimo uznania talentu, tylko 14 miejsce!
Niestety.. nie będzie już tworzył nowych utworów, ponieważ zginął 16 X 2007 r. w wypadku samochodowym w Chorwacji. Ta tragiczna śmierć wstrząsnęła Jego krajem. Pogrzeb odbył się z honorami wojskowymi i zgromadził rzesze fanów, polityków, dyplomatów. W Macedoni dzień 17 X 2007 r został ogłoszony dniem żałoby narodowej. Skromność, łączenie zwaśnionych narodów to chyba to, co przyciągnęlo fanów i pozwoliło nazywać go dziś aniołem, Królem Bałkanów, Elvisem Bałkanów. "Ne brže od života!" ("Not faster than life" , "Nie szybciej niż życie") to kampania, która upamiętnia postać Tose , uzmysławia krótkość życia, przestrzega.
Słuchając wielu utworów "Igra bez granica", "Srce nije kamen","Volim osmijeh tvoj" po raz kolejny uświadamiam sobie krótkość żywota, przemijanie i równocześnie swoją ogromną chęć życia, umiejętne z niego korzystanie, ale w pełni, pełną piersią, by nie uronić chwili. Myślę, że i refleksyjna piosenka w wykonaniu Georga Michaela, jak i Toše Proeskiego "Jesus to a child" będzie doskonałym uzupełnieniem tej notatki.


Toše Proeski

George Michael

1 komentarz:

Tsukushini pisze...

Zatem się ujawniam :D pozdrowienia dla Twoich Panów